21.03.2025, Toruń, Kopernikański Ośrodek Integracji, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, ul. Olszewskiego 16, budynek Tolerancja

Brian Eno w Ambient 1: Music For Airports określił ambient frazą „as ignorable as interesting”. Potraktujmy te słowa jak zaproszenie do intelektualnej podróży. Wielowątkowej, nastawionej śmiało na próby określenia ambientowego brzmienia, jak i muzycznego doświadczenia, zapośredniczonego przez ambientowe słuchanie. Otwiera się przed nami również inny wątek, którym jest historia wielowiekowej ewolucji, jaką przeszła idea muzyki funkcjonalnej, towarzyszącej czy usytuowanej na granicy uwagi. Towarzyszy jej również instytucjonalnie i normatywnie usankcjonowany sposób, w jaki myślimy o muzyce i słuchaniu w ogóle. Historia ta splata świat sztuki muzycznej i jej dyskursu ze światem rozwijających się mediów i kultury popularnej, w tym nowych reguł tworzenia, dystrybucji i słuchania muzyki. Przejawy tego splotu stały się już swoistym wyzwaniem dla humanistyki coraz śmielej wkraczającej w turbulentny ekosystem dźwiękowy współczesności.

Zapraszamy do wzięcia udziału w sympozjum „Nie tylko ambient. O kulturach słuchania i sposobach posługiwania się dźwiękiem” z udziałem dra Piotra Kędziory (UAM), autora książki Ambient. Kultury słuchania i posługiwania się dźwiękiem (PWN 2025), a także koreferującego prof. Dariusza Brzostka (UMK). Wypełnią je referaty i dyskusja o muzyce oraz o sposobach pisania o niej, ze szczególnym uwzględnieniem kategorii słuchania jako bazowej formy doświadczania muzyki, jako pola przecięcia nie tylko uwarunkowań poznawczych, ale i estetycznych i kulturowych, a więc w równym stopniu politycznych. Tytuł i abstrakt wykładu naszego gościa opublikujemy wkrótce. Serdecznie zachęcamy do zgłaszania chęci aktywnego udziału (koreferat lub komentarz) wraz z krótkimi abstraktami do 28 lutego 2025 r. na adres seminarium@avant.edu.pl Abstrakty te zostaną udostępnione na naszej stronie kilka dni przed sympozjum, abyśmy wszyscy mogli być lepiej przygotowani do rozmowy.

Organizatorami sympozjum są: Kopernikański Ośrodek Integracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (organizator lokalny) i Projekt Avant (organizator cyklu). Partnerem wydarzenia jest Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwaga: osoby zgłoszone do udziału w sympozjum otrzymują 27% rabatu na całą ofertę książek drukowanych PWN (otrzymany kod ważny jest do 28.02.2025) https://ksiegarnia.pwn.pl

______________________________________________________________________________________________________________________________________________

PROGRAM

 9.50–10.00 - otwarcie sympozjum

10.00–11.00:

- Piotr Kędziora (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza), wykład wiodący „Choreografie rozproszonej świadomości muzycznej. Uwagi na marginesie trałowania peryferii praktyk i infrastruktur słuchania” [streszczenie]

wstępna dyskusja

11.00–11.15 - przerwa kawowa

11.15–12.15:

- Dariusz Brzostek (Uniwersytet Mikołaja Kopernika), wykład „O przygodności słuchania. Ambient, środowisko dźwiękowe i społeczne konstruowanie słyszenia” [streszczenie]

- komentarz Piotra Kędziory, dyskusja

12.15–12.30 - przerwa kawowa

12.30–13.40:

- Tomasz Misiak (Uniwersytet Artystyczny im. M. Abakanowicz), referat „Czy główne idee związane z muzyką ambient pozwalają na nieskrępowany pluralizm sposobów słuchania?” [streszczenie]

- dyskusja

- Joanna Niewiadomska-Kocik (Uniwersytet Rzeszowski), referat „O tym, co determinuje dobrą komunikację muzyczną” [streszczenie

- dyskusja

13.40–13.55 - przerwa kawowa

13.55–~15.00:

- Zayats Yahor (Uniwersytet Pomorski), referat „AI jako nowy kompozytor ambientu” [streszczenie]

- dyskusja

- Witold Wachowski (UMCS), komentarz „O wielkim (niemal) braku w książce Piotra Kędziory. Sformułowano z pogranicza ekologii ciszy i kognitywistyki muzyki” [streszczenie]

- odpowiedź Piotra Kędziory

- ogólna dyskusja podsumowująca sympozjum

~15.00 - zamknięcie sympozjum

Wyjście chętnych osób na obiad

Program sympozjum w pliku pdf

______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Regulamin uczestnictwa w wydarzeniach (współ)organizowanych przez Projekt Avant